نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ

بلبرینگ چرخ

نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ

بلبرینگ چرخ در عین ساده بودن، یکی از مهم ترین قطعات خودرو است. به همین علت باید با طرز کار بلبرینگ آشنا شده و علائم خرابی آن را بشناسیم. در واقع وظیفه‌ی بلبرینگ اتصال چرخ به محور بوده و باعث کاهش اصطکاک می شود و در نتیجه از استهلاک خودرو جلوگیری می کند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با کارکرد و انواع مختلف این قطعه، مقاله‌ی بلبرینگ و کاربرد های آن را در سایت ما مطالعه کنید. همان طور که اشاره کردیم، بلبرینگ چرخ یکی از اساسی ترین قسمت های یک خودرو است که در ایمنی سازه تاثیر بسیار زیادی دارد. ما در ادامه این مطلب به دلایل و نشانه های خرابی بلبرینگ می پردازیم. از علائم خرابی بلبرینگ چرخ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صدای زیاد و غیر عادی چرخ ها
  • لرزش فرمان خودرو
  • انحراف و کشیده شدن چرخ ها به یک سمت
  • لق شدن و لرزش بیش از حد چرخ ها
  • روشن شدن چراغ ABS
  • سایش نامتقارن و داغ شدن لاستیک ها
  • قفل شدن چرخ های خودرو
صدای زیاد و غیر عادی چرخ ها

یکی از شایع ترین نشانه های خرابی بلبرینگ، سر و صدای غیر عادی چرخ ها است. در واقع این صدا همانند برخورد دو فلز بوده و هنگامی ایجاد می شود که بلبرینگ  حرکت روان خود را از دست داده و نیاز به روغن کاری دارد. در این صورت بلبرینگ عملکرد درستی ندارد و موجب ایجاد اصطکاک بیشتری شده و آسیب جدی ای به خودرو وارد می شود. البته ممکن است صدای غیر عادی را از همه‌ی چرخ ها شنیده نشود و فقط از یک سمت خودرو باشد؛ در این صورت هنگامی که جهت خودرو را تغییر می دهید یا سرعت و شتاب حرکت را بالا می برید متوجه آن خواهید شد.

بلبرینگ چرخ

لرزش فرمان خودرو

این مورد بیشتر در زمان هایی که اتفاق می افتد که مشکل بلبرینگ های چرخ جدی باشد و نشان دهنده خرابی شدید بلبرینگ ها است. به طوری که حتی در زمان حرکت با سرعت پایین نیز متوجه لرزش فرمان خواهید شد و با بیشتر شدن سرعت و شتاب، لرزش فرمان نیز بیشتر می شود. لرزش فرمان خودرو در مواقع دیگری مانند تعادل نداشتن لاستیک ها نیز رخ می دهد ولی این مورد فقط در سرعت های بالا دیده می شود.

انحراف و کشیده شدن چرخ ها به یک سمت

کاربرد اصلی بلبرینگ چرخش، ایجاد غلتش روان و آسان است به طوری که قطعات دیگر بدون اصطکاک اضافی عمل کنند. هنگامی که بلبرینگ خراب یا فرسوده باشد و به درستی کار نکند، غلتش روان ایجاد نشده و باعث لرزش چرخ ها می شود؛ در نتیجه لاستیک ها به سمت بلبرینگ خراب کشیده شده و خودرو از مسیر خود منحرف خواهد شد.

لق شدن و لرزش بیش از حد چرخ ها

یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ چرخ، لق شدن و لرزش بیش از حد لاستیک ها است. البته تشخیص این مورد آنچنان آسان نبوده و برای تشخیص آن نیاز است که خودرو را روی جک قرار داده و چرخ ها را به عقب و جلو حرکت دهید تا متوجه لرزش غیر عادی آن شوید. اگر در حرکت دادن چرخ ها، متوجه لق بودن آن ها شدید، احتمال خرابی و فرسودگی بلبرینگ ها وجود دارد.

روشن شدن چراغ ABS

امروزه بسیاری از خودرو ها به سیستم ABS مجهز شده اند که از طریق آن می شود از مشکلات خودرو با خبر شد. روشن شدن چراغ ABS در صفحه نمایش دهنده کیلومتر نیز یکی از علائم خرابی و آسیب دیدن بلبرینگ چرخ می باشد.

ball bearing

سایش نامتقارن و داغ شدن لاستیک ها

به طور کلی در طی زمانی که خودرو در حال حرکت است، چرخ ها دچار ساییدگی شده و تا حدودی داغ می شوند. اما در حالتی که فقط یک یا دو عدد از لاستیک ها دچار ساییدگی شده باشند یا بیش از حد داغ شوند، به این معنا است که بلبرینگ وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام نداده و منجر به اصطکاک بیشتر شده است. در این حالت نیز می توان گفت بلبرینگ  چرخ دچار آسیب شده است و برای ایمنی خودرو و سرنشینان به شدت خطرساز می باشد.

قفل شدن چرخ های خودرو

در مجموع بلبرینگ ها در خودرو از خطرات زیادی جلو می کنند و خرابی آن ها ممکن است خسارت های شدید به بار بیاورد. یکی از این صدمه ها قفل شدن چرخ های خودرو است که یکی از خطرناک ترین حادثه هایی بوده که ممکن است برای خودرو و سرنشینان اتفاق بیوفتد. برای جلوگیری از این حادثه باید به ازای هر 50 هزار کیلومتر، از سلامت لاستیک ها و بلبرینگ ها اطمینان حاصل کنید.

تمام علائمی که بالاتر به آن ها اشاره کردیم ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشند ولی در اکثر موارد، خرابی بلبرینگ دلیل اصلی این اتفاقات است. برای خرید بلبرینگ های با کیفیت که سلامت و ایمنی خودرو شما را تضمین کند، توانا راستین نیروان، با آزمایش های فراوان بر روی بلبرینگ ها از سلامت و کیفیت آن ها مطمئن شده و بلبرینگ ها را با اطمینان کامل و گارانتی قابل اتکا به دست شما مشتریان عزیز می رساند.

نوشته قبلی

هرزگرد چیست و چگونه کار می کند؟

نوشته بعدی

بلبرینگ و کاربردهای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی